رفتن به محتوای اصلی

غذا در ترکیه

turkish street food


 کشف دل‌نشین آشپزی ترکیه: معرفی غذاهای محلی

ترکیه، با تاریخ طولانی و فرهنگ متنوع، به یکی از بهترین مقاصد گردشگری و خواهرخوانده خوراکی تبدیل شده است. این کشور غذاهای متنوعی را از سرتاسر جهان به همراه دارد که مسافران را به یک سفر چشم‌نواز در دنیای خوشمزه و تنوع آشپزی محلی می‌برد. در این مقاله، غذاهای محلی ترکیه را بررسی می‌کنیم.

اگر دوست داریدکه با غداهای خیابانی که دوره گرد ها با چرخ های سیار رضه میکنند آشنا شوید متوانید به مطالعه این مطلب از این لینک بپردازید .

Lahmacun

لاهماجون:

لاهماجون یک غذای سنتی ترکیه است که در تمام کشور محبوب است. این غذا شامل نانی بسیار نازک و کرکی است که با گوشت چرخ کرده، پیاز، فلفل دلمه‌ای، رب گوجه‌فرنگی و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود. لاهماجون معمولاً با لیمو ترش، سبزیجات تازه و سالاد سرو می‌شود. این غذا به عنوان یک غذای خوراکی سریع و ساده شناخته می‌شود و در تمام کشور در رستوران‌ها و فروشگاه‌های خوراکی موجود است

 

 

چی کوفته:

یکی از غذاهای خوشمزه ترکیه است. این غذا از بلغور گندم، گوجه‌فرنگی، پیاز، سیر، فلفل سیاه، رب گوجه‌فرنگی و روغن زیتون تهیه می‌شود. برای تهیه آن، بلغور گندم را با گوجه‌فرنگی، پیاز، سیر، فلفل سیاه، رب گوجه‌فرنگی و روغن زیتون مخلوط کرده و به شکل گرد در می‌آورند. این غذا معمولاً با سس گوجه فرنگی و رب، پنیر های آب شده و یا سس مخصوص پیاز قرمز و سماق سرو می‌شود.

 

بالیک اکمک

یکی از غذاهای خوشمزه ترکیه است. این غذا یک نوع ساندویچ ماهی است که با ماهی تازه، سبزیجات و انواع سس تهیه می‌شود. برای تهیه آن، ماهی تازه را گریل می‌کنند و در نان (اکمک) قرار می‌دهند. ساندویچ ماهی با سبزیجات مختلف و ادویه‌جات ترکی در نان  قرار می‌گیرد و با سس مخصوص مزه‌دار می‌شود. بالیک اکمک به عنوان یک غذای خیابانی در دکه‌ها و غذاخوری‌های ترکیه به فروش می‌رسد.

پیشنهاد ما این است که حتما بالیک اکمک را در بازار محلی کمر آلتی صرف کنید . در بازار کمر آلتی میدانی به نام میدان ماهیگیر وجود دارد که اطراف این میدان تعداد زیادی رستوران به ارائه غذاهای دریایی مشغول هستند.

 

مانتی

یکی از غذاهای خوشمزه ترکیه است. این غذا یک نوع لقمه است که با گوشت چرخ‌کرده، سبزیجات و ماست تهیه می‌شود. برای تهیه آن، خمیر را با گوشت چرخ‌کرده، پیاز، سیر، فلفل سیاه، رب گوجه‌فرنگی و روغن زیتون مخلوط کرده و به شکل گرد در می‌آورند. سپس لقمه‌های مانتی را در آب جوش می‌پزند و با سس مخصوص مزه‌دار می‌کنند

 

 

پیده

پیده یکی از غذاهای محبوب در ترکیه است. پیده به عنوان پیتزا ترکی نیز شناخته می شود که خمیر آن را به صورت قایقی درست می کنند و در وسط خمیر از گوشت چرخ کرده و پنیر پیتزا استفاده می کنند. البته پیده انواع مختلفی مثل پیده سیب زمینی – پیده خامه ای – پیده قارچ و … دارد .

 

کومپیر

یکی از غذاهای خیابانی محبوب در ترکیه است. این غذا با سیب زمینی تنوری درست می شود و با مخلفاتی مانند پنیر رنده شده، قارچ، کره، ترشی کلم، خیارشور، ذرت، چغندر اسلایس شده و زیتون سیاه پر می شود. برای تهیه کمپیر، ابتدا  سیب زمینی ها را در فر میپزند  سپس مخلفات را با هم مخلوط کرده و درون سیب زمینی میریزند.

 

گوزلمه

گوزلمه نیز یک نان ترکی است که با خمیر مخصوص درست می‌ شود و انواع مختلفی مانند گوزلمه اسفناج، گوزلمه پنیر، گوزلمه سیب زمینی و … دارد. گوزلمه در ترکی معنای منتظر نباش یا نمان می‌ دهد و علت نامگذاری این نان به گوزلمه به خاطر سریع آماده شدنش است.